Hur vi jobbar
Miljöpolicy
- Öka kunskapen & medvetenheten kring miljöfrågor i företaget.
- Minimera de negativa effekterna på miljön.
- De produkter vi säljer & hyr ut tar vi hand om när de är förbrukade.
- De produkter vi säljer & hyr ut uppfyller EU:s krav.
- Uppmanar våra kunder & leverantörer att ta emot/skicka fakturor via mail.
- Uppmanar våra kunder att lägga beställningar via mail.
- Uppfyller de lagar & förordningar som är angivna.
Handlingsplan
Källsortering av avfall Vi källsorterar vårt avfall och lämnar papper för återvinning
Energisparåtgärder Ett fastställt mål är att öka användningen av datorer och adekvata programvaror för att minska pappersanvändandet för att sprida information till personal, kunder och leverantörer. Företaget använder lågenergilampor i debelysningsarmaturer där detta är möjligt.
Miljöanpassade inköp Ett fastställt mål är att alltid beakta miljöaspekter vid inköp av produkter som används i verksamheten, allt från fordon och bränslen till kopieringspapper och pennor. Detta har medfört en övergång till mer miljöanpassade produkter. Efterlevnad av kraven är ett måste och diskuteras vid personalmöten en gång per månad.
Miljökrav på våra produkter och tjänster De produkter och tjänster vi marknadsför skall vara tillverkade av material som kan återvinnas eller av återvunnen material, där så är möjligt. Ett av företagets mål är att ta bort produkter ur verksamheten som inte är tillverkade på ett miljövänligt sätt eller som innehåller miljöfarliga ämnen.
Miljökrav på våra leverantörer Ett av företagets miljömål är att påverka våra huvudleverantörer att alltid beakta miljöaspekter i sin produktion och verksamhet.
Användning av bästa möjliga bränsle och Minskad bränsleförbrukning Ett av de miljömål som satts upp för verksamheten föreskriver bästa möjliga bränsle och krav på åtgärder för att minska bränsleförbrukningen.
Miljöinformation till anställda, kunder och leverantörer Samtliga anställda i verksamheten ska ha vetskap om företagets miljömål. Detta följs regelbundet upp vid personalmöten en gång per månad där också ny information ges. Genom muntlig och skriftlig kommunikation informeras våra kunder om vårt fortlöpande miljöarbete. Med våra leverantörer har vi en ständigt pågående dialog om miljöförbättrande åtgärder.
Protokoll
Utmaningen
- Reducera pappersarbete
- Uppnå affärsinsikter ur komplex data
- Minimera datainsamlings fel
- Effektivisera processer
- Engagera service- och underhållspersonal
Utmana traditionella arbetssätt för att vinna konkurrensfördelar
Lösningen
- Processerna: Kartlägg, utmana och effektivisera befintliga processer
- Hårdvara: Säkerställ val av en handdator som uppfyller krav på ergonomi, kommunikationsmöjligheter, teknik etc.
- Mjukvara: Som kund till SIB erbjuds både generella program såväl som nyutvecklade. Högsta fokus på användarvänlighet och affärsnytta
Resultatet
- Ökad produktivitet
- Tidsbesparingar
- Ökad kvalitet i datafångst
- Ökad servicekvalitet gentemot kund
- Förbättrat beslutsunderlag
- Reducerat pappersarbete – Negativ miljöpåverkan
- Engagerad personal